Let op!

U gebruikt een verouderde browser. De website van Porsche Centrum Groningen is niet geoptimaliseerd om in deze browser te werken.

U kunt hierdoor problemen met de website ervaren. Wij raden u aan gebruik te maken van Google Chrome of Firefox om de website te bekijken.

Akkoord

Nieuwe Porsche 935 onthult

28 september 2018

Porsche heeft tijdens de historische Rennsport Reunion op de Laguna Seca Raceway in Californië de nieuwe Porsche 935 onthuld. De 515 kW/700 pk sterke raceauto lijkt op de legendarische Porsche 935/78 en wordt in een beperkte oplage van 77 exemplaren geproduceerd. “Deze sensationele auto is een verjaardagscadeau van Porsche Motorsport aan alle fans over de hele wereld”, aldus dr. Frank-Steffen Walliser, Vice President Motorsport & GT Cars. “Omdat de auto niet gehomologeerd is, werden de ontwerpers en technici niet beperkt door reglementen en hadden ze alle vrijheid.”

De Porsche 935 is gebaseerd op de 911 GT2 RS en is bedoeld voor clubsportevenementen en circuitdagen. Net als zijn historische voorganger heeft de 935 een carrosserie die grotendeels uit met koolstofvezel versterkte kunststof (CFRP) is opgetrokken. Door zijn langere gestroomlijnde achterzijde is de lengte van de 935 toegenomen tot 4,87 meter. In de breedte meet de exclusieve raceauto 2,03 meter.

Hommage aan Moby Dick

Zijn spectaculaire, aerodynamisch geoptimaliseerde carrosserie is volledig nieuw ontwikkeld en is een hommage aan de Porsche 935/78 Le Mans-racer uit 1978. Die werd door fans ‘Moby Dick’ genoemd vanwege zijn verlengde achterkant, de enorm verbrede carrosserie en zijn witte basiskleur. De opvallende luchtroosters boven de voorwielen van de nieuwe 935 – die ook te vinden zijn op de huidige Porsche 911 GT3 R-klantenraceauto – vergroten de neerwaartse druk op de vooras. Zijn 1.909 millimeter brede en 400 millimeter diepe achtervleugel zorgt voor een betere aerodynamische balans.

Veel exterieurdetails van de 935 verwijzen naar succesvolle racewagens uit Porsche’s lange en succesvolle autosportgeschiedenis. De ‘dichte’ lichtmetalen velgen grijpen terug op die van de 935/78, de verticale led-achterlichten op de achtervleugel komen van de 919 Hybrid LMP1, de buitenspiegels zijn overgenomen van de huidige Le Mans-winnende 911 RSR en de titanium uitlaatpijpen lijken op die van de Porsche 908 uit 1968.

Hout en carbon

Meer verwijzingen zijn te vinden in de cockpit. De schakelpookknop is van hout, net als in de Porsche 917, 909 Bergspyder en Carrera GT, en het koolstofvezel stuurwiel en het kleurenscherm erachter komen rechtstreeks uit de nieuwste 911 GT3 R. Standaard is de 935 uitgerust met een volledige rolkooi, racekuipstoel en zespuntsgordel (een passagiersstoel is optioneel). Airconditioning zorgt ervoor dat het interieur koel blijft.

De nieuwe 935 wordt aangedreven door een 3.8-liter twinturbo zescilinder die grotendeels gelijk is aan de krachtbron in de straatlegale 911 GT2 RS. Het blok is gekoppeld aan een zeventraps Porsche Doppelkupplung-transmissie (PDK), die te bedienen is via schakelpaddles achter het stuur. Op de vooras heeft de 935 geventileerde en gegroefde stalen remschijven (diameter: 380 millimeter) met daaromheen aluminium monobloc remzadels met zes zuigers. Op de achteras zijn de schijven 355 millimeter groot en zijn de remzadels uitgerust met vier zuigers.

Net zoals de 911 GT2 RS is de 1.380 kilogram wegende Porsche 935 voorzien van Porsche Stability Management (PSM) met tractiecontrole en een antiblokkeersysteem (ABS). Met de zogenoemde ‘map switch’ kunnen deze assistentiesystemen afzonderlijk van elkaar worden ingesteld of zelfs helemaal worden uitgeschakeld.

De Porsche 935 kan per direct worden besteld en kost € 701.948 exclusief belastingen. Kopers ontvangen hun auto’s vanaf juni 2019 op exclusieve klantenevents.

Technische gegevens Porsche 935 (991.2)

Concept:

  • Niet-gehomologeerde eenzits raceauto op basis van de Porsche 911 GT2 RS (991.2)

Gewicht/afmetingen:

  • Gewicht: circa 1.380 kg
  • Lengte: 4.865 mm
  • Breedte: 2.034 mm (inclusief buitenspiegels)
  • Hoogte: 1.359 mm
  • Wielbasis: 2.457 mm

Motor:

  • 6-cilinder boxermotor met bi-turbo-oplading, watergekoeld, 3.800 cc, boring: 102 mm, slag: 77,5 mm, vermogen: circa 515 kW (700 pk)
  • 4 kleppen per cilinder met VarioCam Plus (traploze verstelling van de in- en uitlaatnokkenas)
  • Elektronisch motormanagement (Continental SDI 9)
  • DMSB-goedgekeurde 100 cell-katalysator
  • Achterdemper met twee centraal geplaatste uitlaatpijpen

Versnellingsbak:

  • Zeventraps PDK-transmissie met korte slag
  • Dubbelmassavliegwiel
  • Sperdiffentieel, geoptimaliseerd voor de racerij

Carrosserie:

  • Lichtgewicht carrosserie van composietmateriaal (aluminium en staal) met toegevoegde koolstofvezel- en Kevlaronderdelen voor een betere aerodynamica en stabiliteit.
  • Achtervleugel met geïntegreerde achterlichten
  • Vergrootte luchtinlaten vóór met geïntegreerde led-koplampen in vierpuntsdesign
  • Ontsnappingsluik in het dak (FIA Art. 275a)
  • Aerodynamisch geoptimaliseerde buitenspiegels
  • FT3-brandstoftank voorin (inhoud: 115 liter) met afsluitklep voor de brandstoftoevoer (FIA Art. 253), optioneel met sneltankkoppeling
  • Volledige veiligheidskooi
  • In lengte verstelbare Recaro-racekuip (FIA-standaard 8862/2009) met zespuntsgordel
  • Pneumatische krik met drie steunpunten
  • Brandblussysteem met elektronische activering

Wielophanging:

  • Vooras: McPherson, gesmede draagarmen, versterkte stuurstangen, instelbare schokdempers, stabilisatorstang, geoptimaliseerde stijfheid met high performance kogellagers, elektromechanische stuurbekrachtiging met variabele overbrenging
  • Achteras: McPherson, gesmede draagarmen, stabilisatorstang, geoptimaliseerde stijfheid met high performance kogellagers

Remmen:

  • Gescheiden remsystemen voor- en achteras, instelbare rembalans
  • Vooras: Geventileerde stalen remschijven, diameter: 380 mm, aluminium monobloc remzadels met zes zuigers, raceremblokken, geoptimaliseerde koeling
  • Achteras: Geventileerde stalen remschijven, diameter: 355 mm, aluminium monobloc remzadels met vier zuigers, raceremblokken, geoptimaliseerde koeling

Elektrisch systeem:

  • COSWORTH ICD-instrumentencluster met geïntegreerde datalogger, sport Chrono-timer en turbodrukmeter
  • Verwijderbaar multifunctioneel CFK-stuurwiel met pitstraatbegrenzer
  • Porsche Stability Management (PSM) met ABS, tractiecontrole en ESP (volledig uit te schakelen)
  • Middenconsole met schakelaar om ABS, ESC en TC in te stellen en knop om te kiezen uit bandendiameterpresets
  • Porsche Track Precision Race App
  • Geïntegreerde ‘lap trigger’
  • Lichtgewicht lithium-ionbatterij, 60 ah, beschermd tegen lekken
  • Hoofdstroomschakelaar in de cockpit en aan de buitenkant (links van de voorruit)
  • Bandenspanningsmeetsysteem (TPMS)
  • Airconditioning

Wielen/banden:

  • Vooras: Gesmede lichtmetalen velgen uit één stuk, 11,5J x 18 offset 15,3, centrale wielmoer, Michelin-transportbanden 29/65-R18
  • Achteras: Gesmede lichtmetalen velgen uit één stuk, 13J x 18 offset -10, centrale wielmoer, Michelin-transportbanden 31/71-R18

Carrosseriekleur:

  • Standaard: Agaatgrijs, waterbasis, optioneel: Martini-kleuren

Prijs:

  • 701.948 euro exclusief belastingen. Levering vanaf juni 2019