Let op!

U gebruikt een verouderde browser. De website van Porsche Centrum Groningen is niet geoptimaliseerd om in deze browser te werken.

U kunt hierdoor problemen met de website ervaren. Wij raden u aan gebruik te maken van Google Chrome of Firefox om de website te bekijken.

Akkoord
Porsche Centrum Groningen
Car Configurator
Advies & Contact

Porsche Centrum Groningen

Bornholmstraat 25

9723 AW Groningen

T: 050 85 37 911

info@porschecentrumgroningen.nl

Openingstijden werkplaats

Maandag - vrijdag 08:00u - 17:00u
Zaterdag Gesloten

 

Openingstijden showroom

Maandag - vrijdag 9:00u - 18:00u
Zaterdag 10:00u - 17:00u
Modellen

De motor achter de wereldkampioen

22 februari 2016

Voor het eerst laat Porsche beeldmateriaal van de krachtbron van de 919 Hybrid zien, de auto die in 2015 de 24 Uur van Le Mans won.

In 2014 keerde Porsche terug in het FIA WEC ofwel World Endurance Championship. Dat gebeurde met de 919 Hybrid. Dat was gelijk de meest innovatieve auto op de grid. Zo beschikt hij over een 4-clinder verbrandingsmotor voor de aandrijving van de achterwielen, twee energieterugwinsystemen, de nieuwste lithium-ion batterijtechnologie voor energieopslag, een elektromotor voor de aandrijving van de voorwielen en, uiteraard, een zeer complex hybride-management.

Snel succes

Al in 2015, het tweede jaar van inzet, behaalde de innovatieve 919 Hybrid grote successen: een dubbeloverwinning bij de legendarische 24-uursrace van Le Mans en de wereldtitel voor zowel constructeurs als coureurs.

De meest efficiënte

De tweeliter 4-cilinder motor van de 919 Hybrid is de meest efficiënte krachtbron die Porsche ooit bouwde. Hij is compact en trendsettend: de 4-cilinder turbomotor voor de nieuwe Porsche 718 Boxster maakt gebruik van de technologie en de knowhow die in de racemotor zijn verwerkt. Goede voorbeelden zijn de ruimte tussen de cilinders, de korte slag en de centrale directe inspuiting. Toch zijn er ook verschillen: bij de 919 Hybrid zijn de cilinders in V-vorm (90 graden) gerangschikt, terwijl de 718 Boxster beschikt over een boxerconfiguratie met liggende cilinders.

Nieuwe eisen

De 4-cilinder van de 919 Hybrid leverde vorig jaar meer dan 500 pk. In 2016 gelden er strengere regels voor het maximale energieverbruik per ronde. Dit betekent dat er minder brandstof mag worden gebruikt, circa 8% voor 919 Hybrid om precies te zijn. Mede daardoor komt het topvermogen van de 4-cilinder onder de 500 pk te liggen. Samen met de twee energieterugwinsystemen (hergebruik van rem- en uitlaatenergie) komt het systeemvermogen van de 919 Hybrid toch op circa 900 pk. Overigens is het gebruik van hybride-technologie verplicht in de topklasse (LMP1) van het FIA WEC.

Prestaties en efficiency

Met de inzet van hybride-technlogie wordt een directe link gelegd tussen de prestaties en de efficiency van de zogenaamde sport-prototypes. Een groot gedeelte van de teruggewonnen energie mag worden gebuikt voor de elektromotoren. Dit leidt echter wel tot een proportionele afname van de hoeveelheid toegestane brandstof per ronde. Fabrikanten zijn vrij in de keuze voor hun aandrijfsystemen: ze mogen gebruik maken van benzine- of dieselmotoren, al dan niet in combinatie met turbotechnologie. Er mogen maximaal twee energieterugwinsystemen aan boord zijn. Met deze grote mate van vrijheid komt de focus op innovatie te liggen. Aangezien Porsche circuittechnologie veelal vertaalt naar productieauto’s, was dit een belangrijke reden om in te stappen in deze absolute topcategorie van de langeafstandsracerij.

FIA WEC: uitgebreider dan ooit

Het FIA WEC-kampioenschap 2016 start op 25/26 maart met de Prologue op het Circuit van Paul Ricard in Frankrijk. Het startveld is groter dan ooit: voor het traditionele hoogtepunt van het seizoen, de 24-uursrace van Le Mans (18/19 juni), zijn meer dan 60 auto’s ingeschreven. Bij de overige races, die zonder uitzondering zes uur duren, komen telkens 32 auto’s, verdeeld over vier klassen aan de start. In 2016 komt het WEC-circus voor het eerst in actie in Mexico.

De kalender van het FIA World Endurance Championship 2016

25/26-03 Prologue, Paul Ricard (FR)
17-04 Zes uur van Silverstone (GB)
07-05 Zes uur van Spa-Francorchamps (BE)
05-06 Officiële testdag in Le Mans (FR)
18/19-06 24 Uur van Le Mans (FR)
24-07 Zes uur van de Nürburgring (DE)
03-09 Zes uur van Mexico City (MX)
17-09 Zes uur van COTA (Austin, Texas/USA)
16-10 Zes uur van Fuji (JP)
06-11 Zes uur van Shanghai (CH)
19-11 Zes uur van Bahrain (BH)