De nieuwe Porsche Cayenne, technisch gesproken
In 1989 zei Ferry Porsche: “Als wij een offroader zouden bouwen die voldoet aan onze kwaliteitseisen en ook nog het Porsche logo draagt, zouden mensen hem kopen.” Twee generaties Cayenne hebben dat overtuigend bewezen. En nu is er generatie drie, die op afroep een dynamische sportauto, een luxe limousine of een robuuste offroader is. Dit wordt mogelijk gemaakt door allerlei vooruitstrevende technologieën. Die zetten we graag even op een rij.
Open en dicht: elke nieuwe Cayenne beschikt over actieve koelluchtroosters. Bij lage snelheden en geringe behoefte aan koellucht sluiten ze automatisch. Zo verminderen ze de luchtweerstand. Bij zware belasting openen ze om voor optimale koeling te zorgen. Ook het ‘luchtgordijn’ is inbegrepen. Dit laat lucht versneld uit de wielkasten ontsnappen waardoor de turbulentie rond de wielen wordt verminderd.
De ideale hoek: de adaptieve dakspoiler maakt deel uit van Porsche Active Aerodynamics (PAA) en is standaard op de nieuwe Cayenne Turbo. Afhankelijk van de rijstijl en de gekozen rijmodus neemt deze spoiler een andere hoek aan. Bij lagere snelheden volgt hij de daklijn voor maximale efficiency en in Performance-positie zorgt hij voor extra downforce. Hij kan ook functioneren als airbrake. Bij een remactie vanaf 250 km/h verkort hij de remweg met 2 meter. Ook is er een speciale stand voor rijden met open dak. De spoiler vermindert dan de turbulentie in het interieur.
Een brede opzet: achter heeft de nieuwe Cayenne bredere banden dan voor. Deze typische sportwageneigenschap is overgenomen van de 911. Dit zorgt voor meer dynamiek in bochten en meer stabiliteit in rechte lijn. Deze opzet is uniek in dit segment.
De vierde dimensie: de nieuwe Cayenne maakt gebruik van een centrale aansturing van alle onderstelsystemen. Dit systeem analyseert de rijsituatie in drie dimensies (horizontaal, verticaal en dwars). De vierde dimensie daarbij is de real-time verwerking van al deze gegevens. Door middel van speciale sensoren en camera’s ‘ziet’ de Cayenne veranderende omstandigheden aankomen. De samenwerkende onderstelsystemen reageren daar proactief op. Porsche noemt dit 4D Chassis Control.
Drie kamers: de Cayenne heeft standaard luchtvering. Het principe is eenvoudig: hoe meer lucht, hoe meer comfort. Elke veerpoot beschikt over drie luchtkamers. Dat is de basis voor een zeer breed spectrum: van circuit-sportiviteit tot en met limousine-comfort.
Hoogspanning: de nieuwe Cayenne maakt gebruik van een krachtig 48 Volt elektrisch systeem. Dit maakt het mogelijk om de torsiestabilisatoren in fracties van seconden elektrisch aan te sturen. Zo blijft de Cayenne in snelle bochten altijd horizontaal. Dit komt zowel de bochtendynamiek als het comfort ten goede.
Lekker wendbaar: voor het eerst is de Cayenne leverbaar met achterasbesturing. Bij lage snelheden sturen de achterwielen tegengesteld aan de voorwielen. Dit zorgt voor meer wendbaarheid en een kleinere draaicirkel (11,5 meter in plaats van 12,1 meter). Bij snelheden vanaf 80 km/h sturen de achterwielen mee in de richting van de voorwielen. Het resultaat is meer stabiliteit bij bijvoorbeeld rijbaanwisselingen.
Remmen met glans: de Cayenne is de eerste Porsche die kan worden geleverd met Porsche Surface Coated Brake, een remsysteem waarbij de schijven zijn voorzien van een wolfraam-coating. Deze schijven hebben een corrosievrij en fraai spiegelend oppervlak en zijn 30% slijtvaster dan traditionele schijven. Ook beperken ze de afgifte van fijnstof met een factor 10. Bijkomend voordeel is dat de wielen minder snel vies worden.
Volledig variabel: het slimme vierwielaandrijvingssysteem van de Cayenne maakt een volledig variabele verdeling van aandrijfkracht mogelijk; elk wiel wordt door het Porsche Traction Management (PTM) individueel aangestuurd. Het systeem herkent de omstandigheden en kiest op basis daarvan de beste strategie. De bestuurder heeft keuze uit 4 offroad-modi.
Gecontroleerd driften: meer dan ooit is het mogelijk om het pure sportwagengevoel in de Cayenne te ervaren. Via de draaiknop op het stuur (onderdeel van het Sport Chrono Pakket) is de rijmodus te selecteren en met de Sport Response knop wordt de complete aandrijflijn voor 20 seconden volledig afgestemd op maximale prestaties. In het Sport Chrono Pakket is nu ook de PSM Sport modus opgenomen. Op een circuit bijvoorbeeld blijft het stabiliteitssysteem dan op de achtergrond en zijn gecontroleerde drifts mogelijk.
Acht trappen: speciaal voor de Cayenne ontwikkelde Porsche een 8-traps Tiptronic S transmissie. Deze wordt elektronisch aangestuurd (shift-by-wire). Hij schakelt snel en soepel en ‘herkent’ de rijstijl. De eerste versnellingen zijn kort voor snelle acceleratie, in ‘6’ wordt de topsnelheid gehaald en de ‘7’ en de ‘8’ zijn overdrives. Deze lange overbrengingen beperken het toerental en dragen zo bij aan maximaal comfort.
Druk, druk, druk: de Cayenne is een auto die hoge bochtsnelheden kan bereiken en steile hellingen kan beklimmen. Beide situaties zijn uitdagend voor de olievoorziening. Speciale oliepompen, -reservoirs en -afdichtingen zorgen voor de juiste oliedruk. Zo blijven motor en de transmissie altijd gesmeerd lopen. Ook als de Cayenne door 50 cm diep water rijdt.
Een warm hart: alle motoren van de nieuwe Cayenne beschikken over turbotechnologie. De turbo’s zijn plaatsbesparend ondergebracht in de V-vorm van de cilinders. Samen met de korter uitlaatkanalen zorgt dit voor nog snellere vermogensopbouw en gasrespons.
80 crashes: de Cayenne is een auto die wereldwijd wordt verkocht. Dat betekent dat hij aan uiteenlopende veiligheidseisen moet voldoen. Het nieuwe model heeft in totaal 80 verschillende crashtests met succes volbracht.
Een vooruitziende blik: de cruise control van de nieuwe Cayenne maakt gebruik van gegevens van de navigatie en van camera’s en (radar)sensoren om voor de komende 3 kilometer van de route de optimale acceleratie- en remwaarden te calculeren. Deze elektronische bijrijder (Porsche InnoDrive) draagt bij aan optimale efficiency.
Samen netwerken: de Porsche Advanced Cockpit van de nieuwe Cayenne is naar eigen wens te in te stellen. Hij werk nauw samen met het Porsche Communication Management waarin onder meer navigatie met real-time verkeersinfo is opgenomen. Dit wordt mogelijk gemaakt door de geïntegreerde 4G-simkaart. Via deze internetverbinding kunnen inzittenden met hun smartphone of tablet ook online gaan.Nooit meer een stoeprandje: grote velgen (standaard minimaal 19-inch op de nieuwe Cayenne) hebben als nadeel dat ze gevoeliger zijn voor schade. In de loop van 2018 wordt de Cayenne leverbaar met een Manoeuvreer Assistent met velgbescherming. Die helpt onder de 10 km/h bij inparkeren in kleine ruimtes met stuur- en remingrepen en waarschuwt op het PCM als de banden of velgen met iets in aanraking dreigen te komen.