Let op!

U gebruikt een verouderde browser. De website van Porsche Centrum Groningen is niet geoptimaliseerd om in deze browser te werken.

U kunt hierdoor problemen met de website ervaren. Wij raden u aan gebruik te maken van Google Chrome of Firefox om de website te bekijken.

Akkoord

Uniek boek over de Porsche 356 in Nederland

25 april 2017

Met de 356 zette Porsche zich in Nederland vanaf 1948 op de kaart toen Ben Pon senior startte met de import van het sportwagenmerk; hij was daarmee de eerste officiële Porsche importeur ter wereld. Gijs van Dijk deed onderzoek naar de 356’s die officieel in Nederland zijn geïmporteerd. Dat heeft geresulteerd in een gelimiteerd boek dat simpelweg ‘Porsche 356 in Nederland’ heet. Een must voor liefhebbers van de klassieke Porsche.

De gekte van Gijs van Dijk voor de Porsche 356 is niet zomaar uit de lucht komen vallen. Van Dijk is de kleinzoon van Jacobus Klaas Poll, één van de allereerste Volkswagen-dealers in Nederland en daarmee automatisch ook Porsche dealer. Wim Poll, de zoon van de Hilversumse Volkswagen/Porsche dealer, was met een 356 actief op het circuit. Het racevirus sloeg over op de vader van Gijs van Dijk, echtgenoot van de zus van Wim Poll. Het duo was tot 1960 succesvol op de circuits. Gijs van Dijk (1965) heeft die hele periode zelf niet meegemaakt, maar hij genoot van de anekdotes en de foto’s van zijn familie.

Gijs van Dijk begon zich vast te bijten in het oermodel van Porsche. Dat leidde tot de aanschaf van een 356 C die in 1963 door Pon is geleverd. Daarnaast startte hij met het opzetten van een archief van elke Porsche 356 die ooit door de importeur naar Nederland is gehaald. Vele honderden foto’s en documenten kwamen in zijn bezit.

Meerjarig project
Van Dijk vond het zonde om al die kennis voor zichzelf te houden en dat heeft tot het boek ‘Porsche 356 in Nederland’ geleid, een project dat drie jaar in beslag heeft genomen. Op 160 pagina’s en aan de hand van 450 unieke foto’s schetst hij een mooi beeld over de historie van de Pon-familie in relatie met Nederlandse Porsches 356 die vanaf de Arnhemseweg in Amersfoort zijn geïmporteerd uit Duitsland. Maar ook de racegeschiedenis, rally’s, de heuvelklim in Vaals, zelfbouwauto’s op basis van een 356, de patrouillewagens van de Rijkspolitie, het Nederlandse Porsche 356 archief en de Porsche 356 Club Nederland komen aan bod.

Import
De geschiedenis van de 356 is door Gijs van Dijk luchtig en leuk verwoord. Ben Pon senior startte in 1947 met de import van Volkswagens. Het was een schot in de roos in een land dat opkrabbelde en waar de vraag naar betrouwbare auto’s als de Volkswagen Kever enorm toenam. Visionair Pon wilde de import voor Porsche in Nederland verkrijgen nadat hij in 1946 Ferdinand Porsche had ontmoet. Die werkte op dat moment hard aan de realisatie van z’n eerste sportwagen. De allereerste 356 was in juni 1948 klaar. Pon bestelde een demonstratie-exemplaar en kreeg als eerste ter wereld de alleenvertegenwoordiging voor het jonge sportwagenmerk, op basis van vijftig auto’s per jaar. Het duurde nog tot augustus 1950 voordat de allereerste 356 in Nederland arriveerde, een rode coupé. Ondanks de importbeperkingen volgden dat jaar toch nog zes exemplaren: vijf coupés en een cabriolet. Dat aantal liep in de loop der jaren op, maar een veelverkopend model is de 356 natuurlijk nooit geworden. Daarvoor was de auto te exclusief en de prijs te hoog.

645 exemplaren
Porsche bouwde tussen 1948 en 1966 in totaal 76.303 exemplaren van de 356. Pon’s Automobielhandel heeft zo’n duizend 356’s naar Nederland gehaald, waarvan 35 procent weer is verscheept voor de export. In totaal zijn 645 exemplaren van het model met de viercilinder boxermotor op Nederlands kenteken gezet: 499 coupés en 146 cabrio’s. Voor Pon was 1964 een uitschieter wat verkoop betreft. De importeur zette dat jaar 111 modellen op kenteken. In mei 1966 verkocht de importeur nog tien 356 SC’s, een unicum omdat de laatste exemplaren al in mei 1965 van de band waren gelopen ten faveure van de nieuwe 911. Maar Porsche fabriceerde op verzoek van de Nederlandse politie nog een aantal exemplaren. De tien auto’s gingen rechtstreeks naar Driebergen om daar door de snelwegpolitie te worden ingezet. Voor de grootste fleetowner ter wereld maakte Porsche graag een uitzondering. Nog een leuk feitje uit het boek van Van Dijk: Nederland was gek op witte Porsches. De Nederlandse dealers verkochten volgens de schrijver 187 witte Porsches, op de voet gevolgd door rood (144) en grijs (89). Opvallend: in het land van Oranje zijn tijdens de gehele productieperiode slechts twee auto’s in die kleur afgeleverd. De meeste exemplaren van de 356 zijn verkocht door dealer Autopon aan de Overtoom in Amsterdam. Van Dijks familie Poll in Hilversum volgde op de voet. Het bedrijf zette meer auto’s af dan de nummer drie in het rijtje, N.V. Automobielmaatschappij Wittebrug in Den Haag. Dat ondanks het feit dat deze Haagse dealer alle veertig politie-Porsches 356 Cabriolet aan de overheid heeft geleverd.

Nog 50 over…
Gijs van Dijk kent elke Nederlandse Porsche 356 die de tand des tijds heeft doorstaan; het zijn er nog zo’n vijftig. Exact durft de schrijver het aantal niet te noemen, want hij houdt rekening met de mogelijkheid dat er ergens in een schuurtje nog een 356 staat verstopt. ‘Porsche 356 in Nederland’ is tot 356 exemplaren gelimiteerd. De genummerde boeken zijn via Porsche Classic Centrum in Heteren of via autonetcarbooks.com leverbaar zolang de voorraad strekt.