Let op!

U gebruikt een verouderde browser. De website van Porsche Centrum Groningen is niet geoptimaliseerd om in deze browser te werken.

U kunt hierdoor problemen met de website ervaren. Wij raden u aan gebruik te maken van Google Chrome of Firefox om de website te bekijken.

Akkoord

Van nul tot 1.000.000: zeven generaties van de Porsche 911

22 mei 2017

In Stuttgart-Zuffenhausen is deze maand de miljoenste Porsche 911 van de band gelopen. De 911 is en blijft het strategisch meest belangrijke model binnen de modellenrange van Porsche. Hij draagt sterk bij aan Porsche’s positie als een van de meest winstgevende autofabrikanten ter wereld. De 911 was altijd modern, maar nooit fashionable; precies zoals dat bij een iconische sportwagen past. Deze week dagelijks een terugblik op vijf decennia en zeven generaties 911 evolutie. We starten met de oer-Elfer uit 1963.

Als de 911 op de Frankfurt IAA Motor Show in 1963 als 901 wordt getoond, verovert hij onmiddellijk de harten van de sportwagenliefhebber. De Porsche 901 is de opvolger van de populaire 356. Als hij in 1964 op de markt komt, is de sportwagen uit Zuffenhausen omgedoopt tot 911, na een dispuut om de driecijferige naam met een Franse autobouwer.

Indrukwekkende topsnelheid
Zijn luchtgekoelde zescilinder boxermotor met 2.0-liter inhoud levert 130 pk, waarmee hij een indrukwekkende topsnelheid van 210 km per uur behaalt. Voor wie het een tandje minder snel kan, levert Porsche vanaf 1965 ook de viercilinder Porsche 912. Porsche presenteert in 1966 de 160 pk sterke 911 S, die voor het eerst leverbaar is met de iconische gesmede Fuchs velgen. De 911 Targa met zijn kenmerkende roestvrijstalen rolbeugel debuteert eind 1966 en is de eerste ‘veiligheidscabriolet’ ter wereld. De Sportomatic halfautomaat met vier versnellingen komt in 1967 op de markt. En met de 911 T, en de latere E en S varianten, is Porsche de eerste Duitse autofabrikant die voldoet aan de strikte Amerikaanse regelgeving inzake uitstoot.

De Porsche 911 krijgt door de jaren heen meer kracht: na de 2.0-liter komt de 911 in 1969 met een 2.2-liter (1969) en in 1971 met een 2.4. De 911 Carrera RS 2.7 van 1972 met z’n 210 pk-motor en een gewicht van minder dan 1.000 kilo is tot op de dag van vandaag de ultieme droomauto. De karakteristieke ‘Entenbürzel’ is de allereerste achterspoiler ter wereld op een productiemodel.